Okej! Lite fakta om mammas bil, som JAG och min far byggt in lite(?) ljud i...

Okej, det är en FIAT Panda 19(?)83 års modell, med den förbluffande motoreffekten 47 Hästkrafter!!!. Nåväl, vad kan man då använda denna lilla lådebil till, för det är just det som den känns och ser ut som. Hmmm, vänta lite! Låda! BAS låda! När denna tanke väl var född, fanns det inget (utom pengabrist) som kunde stoppa mig. Det hela började med (hrm) ett tre-vägs-set från Ellos... Skratta om ni vill, men det var så intresset började. Märket var Catron, ett inte allt för känt bilstereomärke. Det var för övrigt även märket på vår (mammas) bandare vid den tiden. Nåväl, dessa placerade jag i hatthyllan bak på den lilla pandan, och blev helt förbluffad över den höga(?) ljudkvaliteten, som givetvis INTE var någon hög kvalitet. Men glad amatör som man var, spånade man genast vidare.

Biltema. Allas vår vän när låga priser bestämmer... En 4x25 Watts Eqalizer lät bra tyckte jag, och vips så hade jag en sådan. Coolt tyckte jag (bara lite pinsamt), och åkte runt och lyssnade på mitt grymma ljud. Nåväl, det hände sig en vacker dag att jag på ett eller annat sätt spelade SÖNDER en av basarna... Fattar fortfarande inte hur det kunde gå till. Kanske för hög volym med för liten förstärkare, vem vet? MEN som en gåva från ovan, kom det ett erbjudande nerdimpande i brevlådan från ett speciellt postorderföretag specialiserat på ljudprodukter för hem och bil, nämligen LJUDIA. De hade just då en prisnedsättning på ett av MGR:s 8-tums element, 20GP30 tror jag den heter. Jag köpte genast två, och bytte ut de två nu något krassliga basarna i hatthyllan mot dessa nya. Samtidigt övertalade jag mamma att köpa ett par små högtalare fram, så blev det i alla fall lite bättre ljud. Men det fattades något. Slutsteg... HOBBEX kom och räddade dagen med ett erbjudande på sitt Contenze Pro Exellece Line slutsteg på "2x300 Watt". Visst tänkte jag, men jag köper ett ändå. NU blev det ljud i bilen må ni tro. Men jag var inte nöjd... Jag hade nu hunnit få mersmak på detta med bilstereoljud, och nu skulle jag bygga LÅDOR till basarna!

Sagt och gjort, jag gick hem till farsan och sa att nu ska vi bygga lådor till bilen! Okej sa han och vi satte igång. Jag räknade lite på hur pass stora de BORDE vara, kompromissade lite, och slängde ihop något. Tog en bit stupränna och kapade den där jag tyckte det såg bra ut, och vips så hade jag ett basreflexrör. Inte alls vetenskapligt, men väl på känslan. Dessa lådor satt aldrig såvärst bra ensamma i bilen, och jag var inte riktigt nöjd, fast ljudet nu var MÅNGA gånger bättre än innan. Ungefär vid den här tiden dumpade jag Equalizern från Biltema, och körde enbart på bandaren. Subbasar ska ge häftigt ljud har jag hört. HA - LJUDIA SAVES THE DAY, AGAIN! Denna gång med ett erbjudande på Zachry's 10-tums BOXER basar. DE ska jag ha. Sagt och gjort, inom en vecka var basarna på väg, och tänka sig - då kom HOBBEX med ytterligare ett erbjudande på Ovan nämt slutsteg. Okej, ett till till subbarna tänkte jag. När basarna och slutstegen kommit, började en noggrann process med mätningar, beräkningar, provritningar på datorn och beräkningar igen. HUR skulle jag lyckas få in två 10-tums basar i det redan trånga bagaget. Det blev inget kvar av bagaget, men det behöver jag kanske inte påpeka...

Bygget sattes igång, och det färdiga resultatet syns på bilden ovan. Ovanför subbarna syns lådorna till de i hatthyllan monterade 8-tums basarna. Subblådan är spikad och limmad i varje fog, sammanlagt ca 120 spik! Den är STARK! Nu hade jag bra ljud i bilen, men det fattades något. Bandaren gav inte riktigt den rena och djupa bas som systemet i övrigt tillät, så jag tänkte CD... Jag köpte en begagnad Clarion CD och Equalizer för några tusen, lämnade in CD för reparation, och vips så hade jag bandare, CD och Equalizer i bilen. Nu var jag nöjd - nästan. En sista modifikation kom till under sommaren -95. En bandare från (eh) BILTEMA - California RDS. Det ska sägas att denna faktiskt låter väldigt bra! Monteringen av dessa komponenter fick ske i en egenhändigt gjord panel av spånskiva. Kanske inte nåvidare vackert, men funktionsdugligt!

Mot slutet av sommaren arrangerades en sk Crank it UP Tävling av en affär i Helsingborg, min hemstad - nästan. Jag tyckte att det skulle vara kul att veta hur högt min stereo kunde spela, så jag körde dit med en kompis och deltog. Jag blev inte bäst, of course, men jag blev inte heller sämst. Stereon, den totalt amatörbyggdga stereon, i bilen spelade så högt som:

126 dB!

Ja, det är jag faktiskt rätt stolt över. Inte illa för en glad amatör va?! Men nu är den ljuva tiden förbi. Bilen håller på att rosta bort, stereon, basarna, subbasarna och slutstegen är bortmoterade. Jag fick montera ut dem bara några timmar efter att dessa foton togs. Bilen hade jag med upp hit till Karlskrona när jag flyttade hit för terminen, men då utan någonting alls i stereoväg. Snyft. Men minnet lever kvar! Och hoppet om att en dag få lägga vantarna på en större bil med mer inbyggnadsmöjligheter! Och om jag då samtidigt har mer pengar så att jag kan köpa mig en ordentlig anläggning. Den avslutande bilden visar subblådan med påmonterat slutsteg och delningsfilter, och baslådorna.

Alla ni som nu varit observanta, har kunnat räkna till 6 olika märken, men stereon bestod till sist av 8 olika märken, nämligen: BILTEMA, CLARION, SPARKOMATIC, CONTENZE PRO, ROADSTAR, CATRON, MGR och ZACHRY.

Inte illa att få 8 olika märken att låta bra tillsammans!!!