Mina verkstadsfärdigheter.
Allmänt
Jag började min yrkeskarriär innom iT-sektorn, men skolade om mig med början
i november 2004 till svetsare, då jag inte såg någon framtid inom det yrket,
så som det såg ut då. Min utbildning ägde rum på Lernia i Kristianstad, där
utbildningen följer de standarder som lagts upp av IW-kommisionen. Då det
vid tillfället rådde brist på jobb, och jag är intresserad av att lära mig så
mycket som möjligt, stannade jag där i hela 16 månader, vilket kanske är
rekord. Jag är därför en väldigt väl utbildad svetsare.
Så småningom fick jag jobb i alvesta på ett företag som inte längre finns.
Det företaget lät oss göra många olika saker, och var därför väldigt lärorikt.
I samband med att företaget gick omkull bytte jag arbetsgivare, men när den
ekonomiska krisen kom fick den nya lägga av folk, och i november 2008 blev
jag arbetslös.
Det jag aldrig lärde mig på Lernia och inte heller fick träning på i yrket var
TIG i rostfria rör. Därför har jag lyckats övertala Arbetsförmedlingen att
jag får lättare att få jobb om jag får lära mig det. Således går jag sedan
början av februari 2010 på Lernia i Växjö. Just när jag skriver detta TIGar
jag svarta rör, och snart ska jag gå över till rostfria. Sedan följer
förhoppningsvis lite andra övningar såsom rör med pinne och rostfritt med
pinne.
Min situation är alltså denna:
Jag är mer välutbildad än de flesta. Jag har en om än kort så ändå bred
erfarenhet inom yrket, är just nu i utbildning, och arbetslös så jag kan
hoppa på ett jobb direkt. Vill dessutom tillägga att jag väljer detta yrket
för att jag råkar ha talang för det; hade min talang varit en annan hade jag
gjort det i stället. Eftersom jag är på skolan nu så kan jag, inför en
anställning, välja att träna på exakt de saker jag kommer att behöva inför
jobbet, vilket är en sällsynt fördel.
Teori
- Svetsteori
Jag har genomgått de fastlagda teorimodulerna för svetsning på käl- plåt- och rörnivå, samt för metoden MMA/111 och TIG 141, och rostfritt stål.
- Ritningsläsning.
Inklusive svetssymboler. under min tid inom IT-sidan gjorde jag en del saker
med 3D-modulering, så jag är ingen nybörjare på ritningsläsning.
- Miljöcertifierad, enligt gällande ISO-certifiering. Företaget förlorar alltså inte miljöcertifiering genom att anställa mig.
- Heta arbeten, giltig till 2015 nån gång.
Svetsmetoder och lägen
- MMA
Pinnen är min främsta metod. Behärskar i princip alla lägen på käl-, plåt- och
rör-mot-plåt-nivå. Saknar endast erfarenhet på ren rörskarvning.
Förhoppningsvis kommer detta att ingå i min utblildning frammöver.
Både tunt och tjockt gods.
Hårdsvetsning.
- MAG
Jag har en del utbildning på detta, och ännu fler timmar i produktion. Jag
brukar säga att jag är nybörjare på allt, men MAG tycker jag nu att jag
behärskar. Särskilt i tunnplåt. Då jag inte tycker det finns någon utmaning
inom MAG/homogentråd längre så tycker jag metoden är något tråkig.
Kunskapsmässigt är MAG en konkurent med pinnen om posten som min bästa
metod.
Innom rörtråd har jag erfarenhet av kälfogar PA till PG samt plåt PA och PF.
Detta förståss i tjock plåt. Både flussfylda och metallpulver. Rörtråd är
skoj och jag gör det gärna mer.
- TIG
Jag har inte jättemycket erfarenhet, men är just nu i skola och lär mig TIG.
I princip varje dag gör jag framsteg, och blir allt bättre. Vill därför inte
skriva hur bra jag anser mig vara, då det ökar hela tiden.
-
Gas
Jag har gjort 5 veckors träning i gassvetsning, 2 till 4 mm, läge PA, PC och
PF. Tänker inte bli fjärvärmerörläggare, så jag lämnar det därvid.
Gasskärning.
Erfarenhet av 2 till 12 mm. Kan hantera de olika hjälpmedel som finns och skär
bra på frihand.
Gasriktning
Jag tycker jag är hygglig på att rikta med gas.
Material
- Svart: Mycket erfarenhet av svartplåt, tunnt och tjockt,
i "alla" metoder. TIG och gas endast tunt. Tig ner till 0,7 mm.
- Rostfritt: Viss erfarenhet inom TIG och MMA, men detta är vad jag utbildar
mig på nu, så detta material är något som står på tillväxt.
- Gjutgjärn: Har reparerat en grej en gång. Ett elakt material, men
spännande.
- Alu: MIGat strumpförband i två veckor på Autoliv i Hässleholm.
Arbetat som reparatör ca 2 månader på ProfilGruppen i Klavreström.
Alroundsvetsning i olika lägen beroende på vad som behövde repareras.
- Cu: Prova-på erfarenhet innom TIG.
Maskiner
Jag har fått instruktioner och använt följande maskiner. Olika modeller finns självklart och jag har givetvis inte använt varje enskild modell.
- Kapning. I olika gradsaxar och sågmaskiner.
- Bockning. Kantbockning i manuell bockningsmaskin. Rundbockning i manuella
och motoriserade a- och symetriska maskiner. Tycker själv jag är specielt bra
på asymetrisk rundbockning. Pneumatisk rörbockningsmaskin.
- Borrning i vanlig pelarborr.
- Borrning i radialborrmaskin. Viss erfarenhet. Ett tag sen sist dock.
- Kapning i rund och bandsåg.
- Slipning i rund och bandslip.
- Handhållna maskiner, såsom vinkelslip, cigarrslip och liknande.
- Plasmaskärmaskin.
- Kap och stansmaskin.
- Travers. Modell med handhållen kontroll, i olika storlekar.
Ytbehandling
Jag är ingen ytbehandlare, då hade jag jobbat med billackering i stället. Men
till nöds kan jag snygga upp en yta.
- Sandblästring.
- Värmelåga och linoljemetoden.
- Puts och slip. Är bättre på detta än jag vill vara.
Förberedande
- Fasning. Jag kan fasa kanter med plasma, gas och slip -maskiner.
- Fästning och häftning. Behärskar små och medelstora konstruktioner ganska
ok tycker jag. Har gjort en del av detta på tunnplåtssidan. Viss erfarenhet
på stora konstruktioner i tjockt gods.
- Riktning. Jag är bekant med värmeriktning och har gjort det en del med
gaslåga. Men här vill jag växa till.
- Svetsföljdplanering. Samma som med punkten ovan.
Licenser
Jag har haft licenser på följande:
- MMA Kälfogar i alla lägen.
- MMA Stumfogar i alla lägen. Tillsatsmaterial "alla utom C" enligt pappret
för båda.
- MAG Kälfog läge PB
Allt i 8 mm svart, singelsidigt, utan backning, enligt vad som är tillämpligt.
Extrema omständigheter
- Är inte rädd för att arbeta på höga höjder.
- Kan arbeta övertid långa pass under begränsade perioder.
- Ligger gärna "ute".
- Gillar stoppjobb.
- Klarar dåligt väder om man får kläder.
- Skitigt, trångt, dålig lukt, mörker.
Historik
Efter utbildningen
- Lernia igen Den 15:e februari 2010 och frammåt.
Jag är nu tillbaka på Lernia, den här gången i Växjö. Pysslar med TIG,
vill lära mig rostfritt och rör i TIG och MMA, är planen.
- Arbetslös. Den 9:e november 2008 till 14:e februari 2010
BK förlorade ordrar i samband med krisen, och jag förlorade jobbet. Under
perioden fanns det i stort sett inga jobb över huvud taget, så jag "gick och
drog" i över ett år. Liksom många nandra arbetslösa svetsare sedan dess.
- BK Produkter, Alvesta. Den 5:e augusti till 8:e november 2008.
Fick detta jobbet efter bilolyckan. Doktorn tyckte att jag behövde röra lite
på mig, och den här fabriken tillverkar saker i tunnplåt. Perfekt för mig
alltså, motion men inga tunga lyft. Enklare svetssyslor plus en del enklare
montagearbeten. Mycket tid vid bandslipen.
Det här jobbet var okvalificerat och jag tror jag lärde mig något nytt max
fem dagar där. Men jag fick tillfälle att arbeta på min svagaste sida: kunna
hålla ett högt tempo med hög koncentration under långa pass. Det blev jag
mycket bättre på. Kort sagt, jag lärde mig att inte vara långsam. Det fungerade
tydligen, för cheferna där var mycket nöjda med mig.
- Semester, sjukskriven och arbetslös. Den 30:e maj till 4:e augusti
2008.
Jag sade upp mig och tog semestern som uppsägningsperiod. Direkt efter
råkade jag ut för en bilolycka. Bilen totalskrotades mot en buss. Jag kunde ha
dött, men här sitter jag. Efter 4 veckors sjukskrivning
skulle jag börja jobba, men han som hade lovat mig jobb hörde inte av sig,
så på tisdagen den veckan ringde jag till ett företag jag kände till och fick
jobb direkt.
- Svetsakuten i Alvesta. (Numera nerlagt.)
Den 1:e mars 2007 till 6:e juli 2008.
Första riktiga jobbet. Jag var borta från svetsen en tid och mellanlanade på
ett helt orelaterat arbete, men fick råd att börja ta körkort. Det gjorde
tydligen susen, för jag fick jobb rätt fort sedan. Företaget syslar med
uthyrning, legoarbeten, reparationer och akutjobb, industriservice, beroende
på vad de får in. Ett ombytligt och lärorikt arbete.
Bland annat har jag varit med på detta.
- Vårstoppet på Värö Bruk, Varberg. Bytte ventiler och/eller packningar
därtill på massatankar i kokeriet, samt övriga småjobb.
- Tillverkat gjurformar till järnvägssleiprar, 132 styck (i tre arbetslag á
2 man), långtidsprojekt 5 månader, psykiskt nedbrytande men mycket lärorikt.
- 2 månader på Profilgruppen i Klavreström som reparatör. Alu-mig diverse
jobb.
- Var med att tillverka och installera en rökgaskanal, ca 1 m2
tvärsnittsarea, runt 16 meter långt. 6 meters höjd. Lessebo pappersbruk.
Därefter fick vi sätta upp en matarskruv för flygaska, och gjort annan
industriservice på det bruket. Var med och reparera sprängda rör akut till
massatankar (22 timmars arbetsdag).
- Gjorde ramar i fyrkantsprofiler, 6x12 meter, för sågverksindustrin hos
en kund. Tog 7 veckor.
-
Knislingeverken 4 till 12 maj 2006
Fick chansen att komma 'i form' igen efter att ha varit borta från verkstan
en tid. Lärde mig hur man ställer in en rörtrådssvets (tidigare kunde jag
bara svetsa från WPS), och blev mer vän med gasskärmaskinen. Detta var som
bemanningspersonal under företaget KM Automatik i Ängelholm.
Utbildning på Lernia i Kristianstad november 2004 till mars 2006. Följande praktikplatser och arbeten alla på två veckor var.
- Kayimek AB, Hässleholm. En svetsverkstad som arbetar mest med rörtråd. Gör legoarbeten i tunga material.
- Göinge Svets, Hässleholm. En svetsverkstad med montage. Arbetade med diverse tung svetning på verkstaden, samt var handräckare på utearbeten, främst på Tyringe fjärvärmeverk.
- HLM-släp, Hässleholm. Företaget tillverkar lastbilssläp. Tyvärr fick jag inte göra så mycket, men fick se en hel del nyttigt.
- NIBE Villavärme, Markaryd. Här fick jag göra diverse både på rostfritt och koppar. Trycktesta och reparera varmvattenkannor, arbeta med kopparmantling till tankar, detaljsvetsning, robotmatning med mera.
- Autoliv Mekan, Hässleholm. Lönearbete i ren produktionssvetning. Gjorde så kallade pivotrör till vänster bak i Volvo V70. Arbetet bestod i att svetsa på två strängar mellan klockan 10 och 14 i liggande strumpförband, Alu MIG.
Upp en nivå